Fullt ös medvetslös.

Ett dygn har gått sedan denna tid igår, det känns som en vecka. Jag har gjort så mycket på dessa 24 timmar.

Igår kväll satte jag på spisen för att göra lite te. Efter en stund hörde jag ett knastrande ljud. Märkligt tänkte jag och gick ut i köket. Röken från den brinnande pizzakartongen mötte mig. Jag hade satt på fel platta. Som tur var kunde jag släcka den lilla branden utan större problem, men röklukten satt kvar än i morse.




Dagen idag har spenderats i Köpenhamn, helt på egen hand. Resan dit är en historia i sig. Tåget råkade ut för massor av signalfel och blev försenat med minst 40 minuter. Som om det inte  var nog, hade jag en illaluktande kille tätt inpå mig. För att fördriva tiden plöjde jag igen om alla gratistidningar som låg på bordet framför mig. Till sist kom jag till Ud & se, där jag fann en spännande artikel som handlade om några överlevande fångar samt en före detta vakt från S-21, ett fängelse under "folkmordstiden" på 70-talet i Kambodja. Till en början var det spännande läsning men efterhand blev det bara fruktansvärt och jag började känna mig illa till mods. Fångarna berättade om tortyren, slag med bambukäppar, nålar under naglarna, vakter som hoppade på fångarnas bröst tills de dog och  mycket mer därtill. Den före detta vakten hävdade att han bara följde order och skulle själv bli mördad om han lät bli. Närmare 2 miljoner  av Kambodjas 7 miljoner människor mördades under Pol Pots 3 år vid makten. Människan är det mest djävulska djur i denna värld.

Väl framme i Köpenhamn kände jag inte längre den starka shoppinglust jag haft tidgare. Jag gjorde mitt bästa för att rycka upp mig och lite blev det trots allt. De flesta av inköpen kan ses på bilden, linne och trosor från Top Shop, en tröja från ZARA, en massa ljus och en pensel (till morgondagens måleri) från Systrene Grene. Påsen från Urban Outfitters innehåller en "macho"-present till helgens födelsedagsgris. Den lilla blå/vita burken syns inte så bra men det är Smith's Rosebud salve, även den från Urban Outfitters, äntligen har jag fått tagi den! Ljusstaken och hjärtasken köpte jag faktiskt i Helsingör, jag hann upp en sväng i den lilla byn också, innan jag tog färjan hem.

                         shopping 071023     

Trots att jag varit borta hela dagen hann jag bara hem och vända. Det är ju tisdag vilket betyder yoga även om det var några veckor sedan jag tog mig dit sist. Men nu när jag är ledig finns det inte många godkända ursäkter. Iklädd den nya tröjan, tog jag mig an min kropp. Det var tungt och jobbigt både fysiskt och mentalt, vilket tyder på att det gjorde stor nytta. Lugn som en filbunke begav jag mig sedan till affären för att kunna mata mitt gapande, hungriga kylskåp.

Avslutningsvis måste jag berätta att jag har upptäckt ett nytt band, Detektivbyrån. De var på MTV idag, perfekt tajming till min makrillmacka före yogan. Jag har inte hört mycket av dem, men jag har förstått att de älskar dragspel och piano-pling-plong och och jag föll pladask för musiken som påminner väldigt mycket om soundtracket till Amélie.

Sådär det var dagens bravader.  Nu skriker sängen på mig, eller jag på den. Imorgon väntar målning av köket, lite styrketräning och så bio med Jossan.

Puss och godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0